31 Ogos 2008



PAKU GAJAH
CYATHEACEAE
Tree Fern
Paku Gajah Paya
Cyathea contaminans Mett.

Ini adalah pokok Paku Gajah Paya.
Pokok spesis ni banyak terdapat dikawasan yang sejuk dan tanah yang lembab.Pokok ni diambil di dalam paya di kawasan berhampiran air terjun di Alaga Beruas Perak...Agak sukar untuk membawa pulang pokok ini kerana pelepahnya yg panjang, kalau hendak di potong pelepah nya sayang pulak...tapi terpaksalah dipotong juga agar dapat dibawa dengan kereta kelisa.
Bagi menanam pokok ini harus lah ditanam di kawasan yang tidak terlalu panas yg lama agar daunya tidak terbantut...buat masa sekarang saya dah dapat menyemai dan berjaya menghidupkanya sebanyak 6 pokok..cuba anda bayangkan jika pokok ini membesar dan tingginya seperti pokok pinang..Tahap ketinggian pokok ini saya tak dapat dipastikan.mugkin boleh mencecah 20 kaki. Jika anda pernah bercuti di Cameron Higlands, pastinya anda akan ternampak pokok tersebut yang gah berdiri di tepi jalan sepanjang anda menyusuri laluan jalan dari arah Tapah ke Cameron Higlands. Buat pertama kali sayamenanam pokok paku ini adalah yang di ambil dari tepi jalan di kaki bukit berhampiran Tapah. Untuk makluman pokok ini adalah pokok favourite saya.Bagi anda yang menggemari pokok ini, intai-intai lah ia di kawasan berhampiran anda...jika anda dapat menghidupkan nya dengan subur pasti anda akan berasa teruja dan bangga.





SEDIKIT MAKLUMAT TENTANG POKOK TANDUK RUSA
Pakis Tanduk Rusa merupakan sejenis paku pakis yang menumpang di dahan pokok besar bagi mendapatkan cahaya matahari. Batangnya berupa rizom dengan sisik-sisik yang tebal, mendukung daun dwimorf. Daun pakis ini adalah tebal dan berwarna hijau. Sorusnya menutupi hujung-hujung daun fertil, dan sporanya halus seperti serbuk.Pakis Tanduk Rusa dapat digunakan untuk mengubati bengkak-bengkak pada anggota badan, iaitu daunnya dihaluskan bersama campuran “adus, pulasari” serta bawang merah, dan kemudian terus ditampalkan pada bahagian yang bengkak.

Tiada ulasan: